Om man er i den situasjonen at man nettopp har startet opp sin en business på Internett, har sikkert ord som content marketing dukket opp gang på gang. Men hva er egentlig «content marketing», og hvordan kan man bruke det til å få enda flere besøkende til sin forretningsidé? Dette er noen tanker rundt markedsføring på Internett og hvordan det virker.

«Content marketing» , eller innholds-markedsføring på norsk, betyr hvordan man fritt kan lage og distribuere verdifull informasjon eller innhold og gjøre om gjester og besøkende til reelle kunder. Innholdet er nært knyttet til det man selger, Med andre ord, man informerer besøkende, slik at de både liker og stoler på ideen nok til å bli kunder. I tillegg vil slik nyttig informasjon også bli spredt dersom innholdet er av kvalitet. Gjør man det riktig, kan kunder bli partnere, eller kunder som kommer igjen.

Så hva er det som skiller denne innholds-markedsføring fra tradisjonell tekstskriving?

Det som er spesielt med innholds-marketsføring er at det gjerne legges ut på en blogg, en podcast, som en e-book eller videosnutt på sosiale medier. Mens skriving av tekster handler mye mer om å ha forlokkende overskrifter, overbevisende landings-sider og e-poster med dialog. Men det beste er selvfølgelig om man kan kombinere de to. Da vil det man skaper jobbe sammen og tiltrekke enda flere potensielle kunder. Det sies at omtrent 90% av alle oppstarter på Internett bruker innhold som markedsføring, Spørsmålet er om den er effektiv nok?

Hva er effektiv innholds-markedsføring?

Dersom man bruker teknikker bevisst for å skape perfekt innhold, vil man finne ut to ting:

  • Lesere blir kunder
  • Kundene sprer ordet til andre

Gjentar man dette mange nok ganger vil man etterhvert oppleve at man får en lojal kundekrets som følger denne businessen og ikke andre. Det man må huske på er at Internett tillater virksomheter å snakke til nesten hele verden på en gang. Det er veldig mange potensielle kunder. Jo bedre og informativt innholdet er, jo større sjanse er det for at omfanget av besøkende til nettsiden øker og dermed også salget.

Den optimale kombinasjonen av innhold og artikler

En som skriver innhold vil fokusere på å informere om et produkt eller en tjeneste man vil selge, altså mer en produktanmeldelse. Mens en som skriver artikler og tekster vil være mer fokusert på selve salget. Derfor bør det være en god balanse mellom informasjon og salg-promotering. Hvordan man fordeler dette kommer an på type produkt, målgruppe også videre. Når man har identifisert hvem som vil kjøpe produktene sine, er det enklere å vite hva som er den beste kombinasjonen.

Det er ikke dumt å legge sine produkter ut på Internett. Det er det største markedet tilgjengelig, og dersom man legger opp strategien riktig, kan man få en stor økning i salget.

Author anna
Published
Categories Content Marketing

Markedsstrategier