Det å starte sin egen bedrift kan være utrolig inspirerende, men det er også mange feller man kan trå i. Les mer om de vanligste feilene her.

Man overvurderer markedet

Hvis man er overbevist om at man har verdens beste idé, tenker man gjerne at alle andre er enig i dette. Det er ikke alltid tilfellet. Før du starter din egen bedrift, burde du foreta en grundig analyse av markedet. Er det overhode interesse for det du vil tilby, eller overvurderer du behovet for ditt produkt?

 

Man undervurderer hvor krevende det er

Når man er fylt med engasjement og lyst er det lett å tro at dette er alt som trengs for å starte sin egen bedrift. Sånn er det dessverre ikke. Det krever hardt arbeid å gjøre lidenskapen sin om til en virksomhet, og du kommer til å måtte gi slipp på både ferie og fritid, i tillegg til at du trolig må tåle at økonomien skranter en stund. Vurder derfor på forhånd om du er klar til å ofre alt dette for å satse på drømmen din.

 

Man fokuserer for mye på produktet og for lite på salg

En vanlig feil mange gründere gjør, er at de selv er så investert i sitt produkt at de tror det selger seg selv. Du vet selvfølgelig alt om ditt produkt og hva du kan tilby, men det er ikke dermed nødvendigvis slik at forbrukerne umiddelbart forstår hvorfor de burde velge akkurat din bedrift og ditt produkt. Når du starter din egen bedrift, må du sørge for å ha tilstrekkelig fokus på salg og på å få andre til å forstå hvorfor akkurat ditt produkt er unikt og genialt.

 

Man har for smal tidsramme

Mange velger å gi seg selv en frist når de starter sin egen bedrift – for eksempel så sier de til seg selv at de skal ha oppnådd så og så mye innenfor et år. En frist er ikke i seg selv en dårlig idé, faktisk kan det være et godt verktøy for å holde deg aktiv og engasjert. Du skal dog passe på ikke å sette en for snever tidsfrist for deg selv, for det å få en bedrift til å løpe rundt tar ofte mye lengre tid enn man først tror.

Man undervurderer de økonomiske utgiftene

Det å starte opp sin egen bedrift krever en god del egenkapital, og mange feilvurderer hvor mye penger som faktisk trengs. Hvis du trenger litt drahjelp i starten, kan du søke om et forbrukslån hos Nanofinans.no. De sender søknaden din videre til 13 forskjellige låneutbydere, som gjør at du kan sammenligne tilbudene og velge det beste for deg. Forbrukslånene har en nominell rente på mellom 6,39% og opp til 21,95%, og en effektiv rente fra 6,81% til 24,4%. Hvis du for eksempel låner 150.000 kroner med en løpetid på 10 år og en effektiv rente på 13,2 %, blir kostnadene på lånet 112.573 kroner. Totalt blir det dermed 262.573 kroner. Les mer her og kom i gang med din bedrift i dag!

Author anna
Published
Categories Uncategorized

Markedsstrategier