Som verdens største marked er Internett allerede overlegen alle andre reelle markeder der ute, for det legges ut enorme mengder mer eller mindre nyttig informasjon på nettet. En måte å lære seg å bruke ny teknologi, Internett eller hva det måtte være, er å bruke kurs og beskrivelser som legges ut på nettet. Dette kalles webinar og e-books. Denne artikkelen skal forklare hvordan man kan bruke dem eller kanskje dra nytte av dem på annen måte.

Webinar

Webinar er en online beskrivelse av noe som folk kan melde seg på, og enten få tilgang til en fil eller følge strømningen, direkte via Internett. Det er nærliggende å tenke at ordet er sammensatt av web og seminar, noe som forklarer fenomenet. Om man aktivt skal delta selv på webinaret, er det viktig at man har tilkoblet høyttalere og kamera. Webinar har andre versjoner som heter blog, en videoblogg eller DIY – gjør-det-selv-prinsippet. Alle disse er ment for å gi informasjon som kan benyttes av flere. Ofte må man betale en inngangs-sum for å få delta på webinaret.

E-books

Enkelte lager ferdige manualer og beskrivelser i såkalte E-books. Fenomenet startet egentlig med at man ville digitalisere litteraturen, hvorpå folk kunne kjøpe filene for en avgift. Men e-books har også hatt en annen retning, hvor enkeltpersoner kan legge ut informasjon og rene beskrivelser av hvordan man skal gjøre ting. Det er en tendens til at å få digitale systemer opp å gå, er vanskeligere enn man skulle tro. Det ser man tydelig i blant annet den offentlige sektoren, der mange nye bygg kommer med avansert teknologi som brukerne ikke får til å benytte seg av. E-books er derfor en meget viktig kilde til informasjon som flere kunne dratt nytte av.

Snu på fjøla

Tenker man seg grundig om, finner man kanskje ut at man selv sitter på informasjon som mennesker overalt kunne dra nytte av, kan man jo selv lage både webinar og e-books. Da vil dette i seg selv bli en inntektskilde man kan dra nytte av. Velger man for eksempel Youtube som plattform, kan man starte sin egen kanal med sine egne webinar og linker til e-books. Dette gjør man ved å registrere en konto, og denne kan man så knytte opp mot en blogg, en hjemmeside eller en betalings-side hvor folk kan få den informasjonen de trenger, for å komme igang.

Author anna
Published
Categories Content Marketing

Markedsstrategier