Først og fremst lurer du kanskje på hva affiliatemarkedsføring er. Kort og godt kan det forklares med at dette er en type markedsføring der du blir belønnet for å anbefale et produkt, tjeneste eller firma til andre. Som regel er det slik at denne markedsføringen foregår på nettet ved at du skriver en produktanmeldelse eller et blogginnlegg med omtale. Her har du også en lenke til produktet eller tjenesten du anbefaler.

Dersom noen klikker på denne lenken og det resulterer i et kjøp vil du få en viss prosent av kjøpesummen. Fordelen med dette er at kjøperen ikke betaler mer for produktet enn ellers, selgeren trenger ikke å betale for markedsføring og du trenger ikke å ha eget varelager eller gjøre annet enn å anbefale produktet eller tjenesten.

Affilatemarkedsføring innen finans

Affilatemarkedsføring kan altså være veldig effektivt om det gjøres riktig, og har blitt en populær markedsføringsform innen finansbransjen. Dette gjelder spesielt for forbrukslån og kredittkort. Det fungerer gjerne slik at den som ønsker å drive med affiliatemarkedsføring har en nettside der han eller hun forteller om ulike banker og deres tilbud. Dersom noen klikker på dine lenker og ender opp med å bli kunde hos banken, ender du opp med å få en kommisjon.

Informative nettsider

Da denne formen for markedsføring så dagens lys holdt det nesten med å lage en enkel nettside og proppe den full av nøkkelord og enkel tekst. Det skulle ikke spesielt mye mer til for å rangere høyt nok hos Google til at kundene fant siden din og du sendte trafikk til de du skrev om. Deretter tjente du penger.

Nå fungerer selve markedsføringen på samme måten, men Google krever litt mer av nettsiden for å gi den en god ranking. Det vil si at nettsiden du lager ikke bare skal inneholde en mengde nøkkelord. Den skal inneholde god informasjon, og bli ansett for å ha nytteverdi. Desto mer nytteverdi, desto mer fornøyd blir Google. Google ønsker at sidene skal være pålitelige og være bygget opp på en slik måte at leserne stoler på innholdet som ligger der.

Jørn Jensen fra no.scandilån.com sier: «Vårt formål er å gi en enkel og lettfattelig oversikt over lånemulighetene på internett sammen med gode og informative artikler om emnet.»

Gjeldende regler for markedsføring av lån

I Norge har det i mange år hersket stor bekymring rundt nordmenns økende forbruksgjeld. Dette har blant annet ført til at myndighetene har gått i strupen på det de kaller aggressiv markedsføring. Det er nå pålagt å fortelle hva et lån faktisk kan komme til å koste. Det er heller ikke lov å antyde at det er raskt og enkelt å få lån. Her i Norge er det heller ikke lov å anbefale noen å ta opp forbrukslån for å dekke kravet til egenkapital ved boligkjøp.

Dersom du driver med affiliatemarkedsføring er det derfor viktig å ordlegge deg riktig når du skriver om de ulike lånetilbudene. Du må ha med renter og gebyrer, et eksempel på hva et lån av en viss størrelse kan koste og du må være nøktern i din beskrivelse av tilbudene.

Author anna
Published
Categories Uncategorized

Markedsstrategier