Student med nye venner

Studietiden er lærerik ikke bare på grunn av fagene du studerer, men på grunn av hele opplevelsen rundt det. For mange er det første gangen de bor utenfor barndomshjemmet, og mange flytter korte eller lange avstander fra foreldre for å forfølge sine studiedrømmer. Man bygger vennskap med både medstudenter og undervisere, mange engasjerer seg i kulturelt eller veldedig arbeid ved siden av skolen og man blir kjent med en ny by som pulserer av liv. For mange er det ultimate eventyr nettopp å ikke flytte innenfor Norges grenser, men kanskje hundrevis av mil unna, for å bruke studietiden til å også bli kjent med en helt ny kultur. For nordmenn er USA, England, Frankrike og Australia alle populære mål, og det norske utdanningssystemet er lagt opp for å gjøre det enkelt for nordmenn å utveksle til skoler i utlandet. Arbeidsgivere regner det ofte som et pluss at en ny medarbeider har internasjonal erfaring.

Hva kan man forvente av oppholdet?

Mange er nervøse når man planlegger det store oppholdet. Man tvinges plutselig til å være selvstendig, man flytter langt fra venner og familie og er kanskje for første gang i livet helt alene på et fremmed sted. Det skal selvfølgelig krible litt i magen når man tar en sånn avgjørelse, men du trenger ikke å bekymre deg. Husk at alle andre er i samme situasjon, og den typen opplevelser gjør at man knytter vennskapsbånd for livet. Alle universiteter har en rekke aktiveteter for at nye studenter skal finne seg til rette i sin nye situasjon. Det kan være singelklubber, kor, studentpuber, revygrupper, fester, poesi- og litteraturklubber og alt mellom himmel og jord. Skulle det være en interesse du vil forfølge som ikke finnes, kan skolen hjelpe deg med å sette opp en interessegruppe selv. Det finnes mange måter å finansiere et utenlandsopphold på om det skulle bli dyrt. Norsk Legathåndbok har en lang liste over forskjellige støtteordninger, som Marie Bachles reiselegat for ungdom og lignende, og Norsk Lånekasse for Utdanning har flere måter å finansiere studiene på.

Gjør studentboligen til ditt eget rede

Som nevnt er studietiden for mange den første tiden man bor borte fra foreldrene, og for å føle seg hjemme hjelper det å gjøre en liten innsats for å gjøre det hjemmekoselig. Det første du kan tenke på er hva du skal ta med deg når du flytter. Det er greit å gjøre flyttelasset så lite som mulig, men ta med ting som øker trivselen, som bilder av familie og venner til veggene, kanskje bøker du er glad i og plakater som betyr noe for deg. Deretter kommer møbelinnkjøpene. Ikea finnes i stadig flere storbyer og har gode priser som gjør det attraktivt for studenter. I Norge har du også rimelige nettbutikker som furniturebox.no som har et stort utvalg moderne møbler og pynt. Det viktigste er å gjøre det personlig. Du kommer sannsynligvis til å bo på få kvadratmeter, men du kan ta det igjen med å gjøre det så trivelig som mulig.

Author anna

Markedsstrategier