Det er ikke sikkert du har tenkt over hvilken effekt det kan ha å markedsføre seg på internett, og heller ikke har kunnskapen til å starte opp på nett. For det kommer an på hva man vil oppnå og hvilke redskaper og muligheter man har for å lykkes.

I denne artikkelen skal vi se på balansen mellom vanlig utsalgssted og det å markedsføre seg på nett. Det er mange ting å ta hensyn til fordi det både trengs innsats og kunnskap.

Butikken er deg

Det er butikken med varene som er ditt varemerke. Det er i den du møter dine kunder og gjør handlene. En fysisk butikk trenger en hel rekke ting en nettbutikk ikke trenger. Dette inkluderer strøm, innredning, lager og et kasseapparat. Disse tingene har en kostnad som overstiger hvordan man kan lykkes på nett.

Butikken din tiltrekker seg kanskje lokale kunder, men ikke nødvendigvis kunder fra hele Norge. Eller hele verden for den saks skyld. Det kan nettbutikken din gjøre. Du kan ha helt unike produkter som mennesker i Nebraska, USA er interesserte i. Derfor bør man vurdere en pareto behandling i balansen sin. Det vil si:

  • 80 % fokus på kjernevirksomhet
  • 20 % fokus på utvikling

Pareto er nøkkelen til suksess

Pareto er et kjent begrep innenfor bedriftsøkonomi. Det er et prinsipp som går igjen i de fleste aspekter som omhandler økonomi, og bør tas hensyn til når man starter opp for seg selv. Det kan være du skal omstille bedriften til mer økologiske produkter eller vil bli mer effektiv. Det er nå du har utnyttet ressursene best mulig og vi kaller det for pareto-optimalitet.

Poenget med å hige etter pareto-optimalitet er at du ikke kan utnytte ressursene bedre uten å endre noen funksjoner slik at resultatet blir dårligere. Prinsippet brukes flittig i mikroøkonomi, men også i offentlig sektor her til lands.

Author anna
Published
Categories Uncategorized

Markedsstrategier

youplay