Det er nesten ingen som vet hva UU er, men det står for universell utforming. Det er nesten ingen som kjenner til begrepet, men de som gjør det har gjort seg styrtrike. Og det er ikke fordi tanken er helt ny, men den har gjort at produkter passer bedre.

Når produkter passer bedre, så øker målgruppen seg i omfang, og produsenten, grossisten og nettbutikken kan selge ennå flere produkter. Hva er UU og hvorfor kan du designe produkter du tjener ekstra på.

Vi skal se på noen eksempler på produkter som har universell utforming.

Grøntområdet

De grønne lungene i de store byene er viktige for artsmangfoldet og menneskene. Men de er ikke tilfeldig utformet. Selv om parken favner alle mulige mennesker, så passer den for alle.

Noen liker å skate, andre gå tur med hunden, noen liker å se på ender i dammen, mens et par nyforelskede finner kjærligheten her. Barn leker, planter vokser og eldre med rullator kan nyte vårdager her. Det er fordi parken er designet med tanke på universell utforming.

Brystimplantater

Det er flere grunner til at man velger universell utforming. For det første kan man bruke statistikk til å regne ut hvilke produkter som mest mulig blir kjøpt, og kan med det beregne kostnader og inntjening. Ta for eksempel virksomheten bak https://motiva.health/no/, Motiva, som har lang erfaring med generasjons-implantater til kvinner.

Ved å levere de aller beste implantatene, skånsom operasjon i komfortable og lyse omgivelser, så favner de flest kvinner. Dessuten har de laget en nettside https://motiva.health/no/ som gjør at det er lett å finne riktig produkt. Implantatene er skreddersydd, det betyr at de har en kolleksjon som treffer nesten hele markedet uansett produkt.

Design av andre produkter

UU er en del av design, hvor man hele tiden prøver å øke begrepene som funksjonalitet, grensesnitt, utforming også videre. Du har kanskje sett på en bordlampe og tenkt at den kan du bruke nesten overalt. På kontoret, ved godstolen, ved sengen også videre. UU omhandler også effektiv bruk av materialer, noe som gjør at prisen synker og potensialet øker.

Ja, hele samfunnet er utformet på en slik måte. For alt handler om å produsere en enhet til til lavest mulig kostnad. Og det skjer i brytningen mellom design og etterspørsel.

Author anna
Published
Categories Uncategorized

Markedsstrategier

youplay