Gjennom livet møter vi på relasjoner av alle slag. Familie og venner blir våre første, og for mange, livslange relasjoner. Etter hvert som livet går, knyttes og brytes relasjoner uten at det nødvendigvis tenkes så mye over akkurat det.

I forretningsverdenen er relasjoner til kunder, partnere og leverandører helt nødvendig for å overleve de fleste bransjer. Kunsten å mestre dette spillet kan være vanskelig, men med de rette verktøyene kan det være akkurat det som utgjør det lille ekstra. Dette kan gjøres på gamlemåten med uoversiktlige regneark, telefonlister eller gule klistrelapper, eller det kan gjøres effektivt. Det kan gjøres med CRM.

Customer Relation Management

Det engelske begrepet CRM kan på godt, og tungvint, norsk kalles kundebehandlingssystemer. Dette kan forenkle hverdagen slik at den dyrebar tid heller kan brukes på etableringen av det nye foretaket eller videreutviklingen av et eksisterende selskap. En stor fordel med CRM er muligheten til å lagre, vedlikeholde og bruke kundedata på en rask og effektiv måte.

I dagens verden er lojalitet fra kunder den viktigste ressursen et selskap kan ha. Det er samtidig noe av det vanskeligste å holde på, da valgmulighetene i en digital verden er enorme. I et mylder av varer og tjenester, konkurrerer de aller fleste på pris og tilgjengelighet. Dette er ofte det første potensielle kunder ser etter ved førstegangskjøp, eller helt i startfasen av en beslutningsprosess. Det er ofte hjertet som står for den siste avgjørelsen, og da er det vesentlig å ha gjort et positivt inntrykk. Med et stort, digitalt kartotek over nåværende og mulige kunders behov, kan denne relasjonen pleies før, under og etter at avgjørelsen er tatt.

Det er mange fordeler med et CRM-system. Tidligere var en bedrift ofte avhengig av hver enkelt ansattes kjennskap og personlige relasjon til en kunde. Med en database som setter alle kunder i sentrum, og gjør dette tilgjengelig for alle relevante kundebehandlere, tåler selv en mindre bedrift at den rutinerte superselgeren går av med pensjon.

CRM-systemet tar vare på all nødvendig dokumentasjon om kundeporteføljen, og kollegaene kan ta opp tråden umiddelbart. I dagens samfunn er det avgjørende for å holde på kundebasen eller miste den til konkurrerende bedrifter. Nå er det altså på høy tid å vurdere å kvitte seg med gule lapper og kjentmannsprinsippet, og se på digitale løsninger.

Author anna
Published
Categories Uncategorized

Markedsstrategier

youplay